Ми на зв’язку

Аналітика: стан реалізації ініціативи «Партнерство відкритий уряд» в Дніпропетровській області

12 лютого у приміщенні Дніпропетровської обласної державної адміністрації відбулася Сесія стратегування “Відкрите врядування в регіонах України” разом з ТІ Україна та Реанімаційним пакетом реформ ціллю якої було напрацювання рекомендацій до Плану дій Ініціативи «Партнерство «Відкритий уряд» для  Дніпропетровської області на 2016-2017роки. Результатом Сесії стали сформовані пропозиції робочих груп, що містять в узагальненому вигляді оригінальні розробки, які були напрацьовані провідними громадськими діячами, запрошеними до участі у заході.

Ми провели аналіз звіту Дніпропетровської ОДА щодо стану реалізації Ініціативи «Партнерство «Відкритий уряд» у 2015 році, яким і хочемо з вами поділитися.

Сприяння діяльності інститутів громадянського суспільства, їх участі у формуванні та реалізації державної політики

В цілому взаємодія ОДА з представниками громадянського суспільства відбувається на досить високому рівні. Ми бачимо постійні слухання, зустрічі та семінари. Але все ж таки рекомендували ОДА створити окремий розділ на власному веб-сайті, де біло б наведено графік таких зустрічей хоча б у тижневій, а бажано у місячній, перспективі. Це значно спростило б інформування громадськості про події та зняло б багато питань щодо вибірковості запрошення громадських активістів на заходи ОДА. В той же час, за посиланням громадянин все ж таки може знайти орієнтовний графік проведення консультацій з громадою, але цей план не містить ані конкретних дат, ані часу, ані місця проведення, а лише дає загальне уявлення про теми, які планується обговорити.

Також слід зазначити, що не на належному рівні організовано взаємодію структурних підрозділів облдержадміністрації та постійних галузевих комітетів громадської ради при облдержадміністрації. Власне, немає інформацію і про існування самих галузевих комітетів. З відкритих джерел нам вдалося отримати інформацію лише про те, що у 2015 році було проведено засідання громадської ради з питань екології при ОДА. Про іншу діяльність громадської ради, а також про її склад та структурні підрозділи відомості відсутні.

Щодо інформування населення про свою діяльність, слід зазначити, що Дніпропетровська ОДА виконує цей пункт ПВУ на належному рівні. Щотижневі відеозвіти радників голови ОДА надають вичерпну інформацію щодо стану рече в області, також слід відзначити загальну значну присутність службовців ОДА у медійному просторі області.

Щодо сприяння волонтерському руху, проекти, започатковані волонтерами та підтримані Адміністрацією у свїй більшості є якісними та масштабними. Ключовим ядром активності в даному напрямі є кілька громадських організацій Дніпропетровська. В рамках даного напряму варто відзначити команду волонтерів з проекту IGov, ГО «Платформа Громадський Контроль» та громадське об’єднання «IT-pух Дніпро». Так, коворкінг-центр, що було створено за участі волонтерів став наразі своєрідним громадським хабом, де активісти часто збираються для спілкування та проводять заходи в рамках своїх проектів. Дніпропетровська область є лідером з кількості послуг, доступних в електронному вигляді. Однак, наприклад, онлайн-інструмент budget.dp.ua наразі має привабливий інтерфейс проте на ньому майже відсутня бюджетна інформація. Також з вересня 2015 року облдержадміністрація перейшла на систему електронних закупівель ProZorro. Впроваджувати систему ProZorro облдержадміністрації допомагають активісти з організації “Платформа Громадський Контроль”.

В цілому Дніпропетровська ОДА відкрита для громадськості та дослухається до рекомендацій активних громадян.

Забезпечення доступу до публічної інформації

Не дивлячись на великий обсяг роботи, який проводить ОДА щодо проведення навчань, семінарів для відповідальних з питань доступу до публічної інформації у своїх структурних підрозділах, оприлюднення інформації відповідно до вимог Закону України “Про доступ до публічної інформації” відбувається не на всіх сайтах РДА та самої ОДА, якість викладення та зручність користування цією інформацією часто не задовольняють вимог закону. Так, наприклад, у відповідному розділі на сайті Дніпропетровської ОДА, в якому публікуються розпорядження голови області, немає пошуку за розпорядженнями (працює лише загальний пошук по сайту). Часто в цьому ж розділі можна спостерігати невпорядкованість документів та розриви у хронології, відсутність можливості сортування та фільтрування.

Також слід зазначити, що у більшості міст області містобудівну документацію не оприлюднено. Наприклад, в Дніпропетровську опубліковано генеральний план, проте без описової частини, яка є ключовою. Без описової частини опублікований документ не є інформативним.

Запобігання і протидія корупції

Якщо не вдаватися у формальні процедури, яких вимагає Програма запобігання та протидії корупції у Дніпропетровській області на 2013 – 2015 роки, затверджена рішенням Дніпропетровської обласної ради від 15 березня 2013 року №424-18/VI (зі змінами), то основним досягненням Дніпропетровської ОДА в цій галузі є впровадження електронної системи публічних закупівель ProZorro з випередженням відповідного закону, який ще не вступив в силу та з більш жорсткими умовами для розпорядників публічних коштів (система працює від 1000 грн.). Слід також додати, що ОДА не тільки впровадила систему, а ще й сприяє регулярному проведенню освітніх семінарів як для представників держзакупівельників, так і для бізнесового середовища.

Щодо інших проявів корупції, представники ОДА через власні сторінки у соціальних мережах та ЗМІ намагаються постійно інформувати населення про засоби протидії.

Підвищення якості надання адміністративних та соціальних послуг. Розвиток “Регіонального віртуального офісу електронних адміністраційним послуг у Дніпропетровській області” (Віртуальний офіс) та налагодження взаємодії з IGOV

В цьому напрямку Дніпропетровська ОДА значно випереджає своїх колег зі всієї України. Відкрито віртуальний офіс громадянина, в якому досить зручно працювати і можна отримати цілу низку адміністративних послуг, не відходячи від комп’ютера. Але по деяких з них, як наприклад, отримання допомоги при народженні дитини, суб’єкти надання послуг продовжують вимагати від замовника документи, яких немає у переліку необхідних (згідно інформаційних та технологічних карток). В цілому в електронний вигляд переведено близько 150 послуг, які надаються як через віртуальний офіс, так і через волонтерський портал iGOV.

Впровадження технологій електронного урядування та розвиток електронної демократії

Одним з крокі у напрямку впровадження електронної демократії в Дніпропетровській ОДА є розробка дорожньої карти щодо забезпечення технічного захисту інформаційних ресурсів, а також використання доменних імен органами виконавчої влади та місцевого самоврядування Дніпропетровської області. Нам не вдалося знайти саму дорожню карту, але, проаналізувавши «План заходів в системі інформаційно-аналітичного забезпечення ОДА щодо запланованої зміни ПЗ, розробленого у РФ, на ПЗ інших виробників», можна сказати, що робота у цьому напрямку ведеться, але самому плану не вистачає деталізації. План складається усього з п’яти пунктів, які стосуються лише антивірусного програмного забезпечення та зміни паролів користувачів на більш надійні.

 

В цілому треба зазначити, що прогрес у виконанні завдань, що поставлені перед Дніпропетровською ОДА в рамках Ініціативи «Партнерство «Відкритий уряд» є значним. За 2015 рік особливо суттєвим є просування у сфері електронного врядування, де слід особливо відзначити перехід на систему електронних закупівель ProZorro та переведення адміністративних послуг у електронний формат. Разом з тим, знайдено певні недопрацювання, які є найбільш вираженими у сфері доступу до публічної інформації.

ПОДІЛИТИСЯ