Друга частина стосується грошей, які надходять в обласні державні адміністрації (ОДА) на ремонт і будівництво доріг.
В ОДА надходить 31,5% всіх грошей Дорожнього фонду, а на дороги міста Києва йде 3,5%.
Як розподіляються кошти Дорожнього фонду
ОДА обслуговують невеликі дороги внутрішньообласного значення.
У першій частині ми розповідали про те, як наповнюється Дорожній фонд і розподіляється фінансування на дороги національного та міжнародного значення.
Дуже показовим є те, що за рахунок зборів з палива в 2018 році Дорожній фонд наповнився на 66 млрд грн. У 2019 планується тільки 56 млрд грн, в 2020 році – вже 75 млрд грн.
Скільки коштів надходить на дороги, підпорядковані ОДА та м.Києву
До фінального голосування за бюджет 2019 року прогнозовані надходження у Дорожній фонд скоротилися на 10 млрд грн у порівнянні з 2018 роком. Однак в реальності надходження в фонд навряд чи могли б впасти, адже середня ціна палива буде явно вище, ніж в минулому році. Швидше за все, такий фінт дозволив Гройсману і Кабінету міністрів вивести ці 10 мільярдів з-під дії закону і перерозподіляти їх у ручному режимі. Як наслідок такого навмисного заниження, швидше за все будемо спостерігати перевиконання надходжень до Дорожнього фонду у поточному році.
Нагадаємо, в 2018 році тільки 50%, а в 2019 році – 75% грошей Дорожнього фонду мають спрямовуватися на дороги. У 2020 році буде вже 100%.
За рахунок зменшення розміру Дорожнього фонду з 66 млрд грн до 56 млрд грн до ОДА і м.Київ в 2019 році надійде не 17,3 млрд грн, а 14,7 млрд грн.
Скільки коштів надійшло/надійде в Дорожній фонд
Розподіл грошей між областями відбувається за формулою. І загальна сума грошей, що виділяються на дороги ОДА, ділиться на загальну протяжність доріг, переданих на обслуговування обласним державним адміністраціям. Так, відповідно до закону, має формуватися сума фінансування доріг в області.
Виходячи з того, що з Дорожнього фонду на дороги в 2018 році виділялося 50% коштів, а в 2019 виділяється 75%, фінансування мало б зрости приблизно в 1,5 рази, і при цьому – рівномірно. Але, з урахуванням зменшення прогнозованих надходжень, зростання мало б скласти 27,27%. Тобто, якщо слідувати логіці закону, у всіх областях і місті Києві мало бути однакове рівномірне зростання – на 27,27%.
Фактично ми бачимо наступну картину: зростання фінансування доріг в місті Києві – близько 27%, проте в більшості областей зростання – тільки 24,76%. Однак в Миколаївській області – 28,95%, Київській – 29,73%, Вінницькій – 34,65%, Полтавській – 36,45%, Одеській – 45%. Тобто “усі області рівні, але п’ять – рівніші”.
З урахуванням того, що фінансування розподіляється виходячи з протяжності доріг в області, є два варіанти: або в п’яти областях за рік добудували дуже багато нових доріг, або ж таки розподіляли фінансування в ручному режимі. Наші запити показують, що протяжність доріг в областях кардинально не змінювалася.
Просто ті, хто робив розрахунки, при закладенні фінансування до державного бюджету на 3-5% занизили протяжність доріг в більшості областей, а в 5 областях порахували по-іншому. В результаті таких маніпуляцій отримали інше фінансування доріг. При цьому варто зазначити, що найбільше фінансування доріг припадає на Вінницьку область (посилання).
Зростання фінансування ремонту доріг в ОДА та в м.Києві у 2018-19 рр.
Порівняння розподілу фінансування ремонту доріг в ОДА та м.Києві в 2019 р.
Ми сподіваємося, що Кабінет міністрів все ж вкаже в бюджеті реальне наповнення дорожнього фонду та почне розподіляти фінансування доріг відповідно до закону, а не в ручному режимі.
Повний список доріг, які планують відремонтувати обласні державні адміністрації, можна побачити за посиланням
***
Ця Публікація була створена за фінансової підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальність несе ГО «Платформа Громадський Контроль». Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.