Ми на зв’язку

Який хабар пропонують в Дніпрі, аби не знесли заправку?

Або ж як оформити нелегальну заправку?

Саме таке питання хочеться задати Руслану Морозу, людині на фото, керівнику інспекції з питань благоустрою Дніпра, після прочитання його інтерв’ю з гучною назвою “Який хабар пропонують в Дніпрі, щоб не знесли “наливайку” (http://bit.ly/33nPYPH). І якщо у вас виникає питання, до чого тут Руслан Мороз до нелегальних заправок, то зараз ми вам усе розповімо. Зокрема, увесь ланцюжок того, як в місті оформлюють заправки за несправжніми документами.

Дніпряни добре пам’ятають, як влітку 2017-го року міська влада розпочала масштабну кампанію із демонтажу незаконних заправок (http://bit.ly/2QlHVxe). Знесення скандальних об’єктів медійно супроводжував й сам очільник Дніпра Борис Філатов.

Наприклад, в червні 2017-го року міські служби під покровом ночі буквально знищили АЗС, яка будувалася без документів, на вулиці Робочій (http://bit.ly/2IOzw1t). На наступний день мер особисто приїхав на місце демонтажу і прокоментував ситуацію:

“Я прийняв вольове рішення – цю заправку демонтувати за допомогою сил КП «Благоустрій» та Муніципальної гвардії. Все, що сталося, ви знаєте. При цьому, хотів подякувати патрульній і Національній поліції, які спрацювали добре. Мені важко пояснити, як взагалі подібного роду «підприємці» можуть спотворювати обличчя міста. Я думаю, в цій ситуації вони отримали хороший урок і він буде повчанням всім іншим. Передаю «привіт» всім незаконним забудовникам, всім товаришам, які хочуть захопити міські земельні ділянки і там щось будувати, особливо заправки, тим більше, газові. Рано чи пізно я доберуся до всіх “.

Заява виглядає дійсно суворо та переконливо. Але, як ви вже здогадалися – слова мера часто бувають ну дуже далекі від реальності.

Вже у 2018-му році, приблизно в той же час, коли вийшло інтерв’ю Руслана Мороза, розгорівся скандал із заправкою, яка будувалася без дозвільних документів. Розташовувалася вона на Набережній біля з’їзду з Кайдацького мосту (http://bit.ly/38PRLhz). Серед органів, які виїхали на перевірку, було Управління державного архітектурно-будівельного контролю. Ті чесно виїжджали на місце, але … через відсутність забудовника не змогли провести позапланову перевірку. Схоже, що досить було просто не пустити перевірку на територію будмайданчика, щоб все обійшлося без знесення.

Результати будівництва показали – заправка належить мережі SKY. Тій самій мережі, яка, за словами Руслана Мороза, будувала заправку на вулиці Робоча (http://bit.ly/2U7kx7S). Тоді чиновник ще обіймав посаду керівника управління торгівлі та реклами. Саме він в 2017 році координував демонтаж заправки. Також про приналежність АЗС йдеться на ресурсі для учасників нафторинку (http://bit.do/fAMqt).

Ми вирішили розібратися з ситуацією навколо заправки на Набережній.

У жовтні 2018 року на місці дерев виросла АЗС. Ну і розпочала роботу. Є в заправки зареєстровані в ДФС касові апарати, ліцензії – на вигадану адресу “Набережна Заводська, 70А” (http://bit.do/fANgk,). До слова, ДФС судиться з ТОВ Скайторг за своє право провести у них перевірку http://bit.ly/38WPQYm

Можливо, це лише затягування часу, поки АЗС не отримає на руки всі документи.

Виходячи з того, що АЗС працює донині, ми бачимо, що нелегальне будівництво такого масштабу серйозно не зацікавило ані муніципальну гвардію, ані інспекцію з благоустрою (хоча нею керує той самий Руслан Мороз http://bit.ly/2Qj6CKG, який і координував знесення аналогічного об’єкта на вулиці Робочій). Це ж не якийсь там зубожілий кіоск або гараж на хорошому місці, де пізніше міг би з’явиться кіоск “кого треба”. Тож яку симетричну відповідь дала мерія за фактом такої зухвалої забудови на комунальній землі, на березі річки?

Для реакції на подібні будівництва була й створена та сама “Інспекція з контролю за благоустроєм”, в положенні про яку прописано, крім іншого:

– організація проведення рейдів та перевірок по виявленню фактів знищення або пошкодження зелених зон і насаджень (а це факт, який і привернув увагу активістів при будівництві цього об’єкту!);

– фактів самовільного виконання земляних, будівельних робіт, огородження територій загального користування та ін. Дій, що супроводжуються порушенням об’єктів благоустрою та\або пошкодженням їх стану (і це так само незаперечний факт!).

І як метод контролю інспекція вибрала покарання у вигляді підписання договору на поставку палива на 232 686 грн (Закупівля на Прозорро – http://bit.do/tender-sky). Більше схоже на змову або договірняк. Покарали так покарали. Не те що дрібних підприємців з їх кіосками! (Http://bit.ly/39UN7jt)

На договору на закупівлю палива та на додатку до нього зі списком АЗС (в тому числі і нелегальної на Набережній Заводській, 70А) стоїть підпис директора інспекції, Руслана Мороза (http://bit.do/fALop ). При цьому неіснуюча адреса АЗС в інспекції нікого не збентежила. На наш запит щодо адреси в міськраді відповіли за кілька днів – такої адреси в місті Дніпро просто немає (http://bit.do/fAMoZ).

Скільки потрібно часу, щоб отримати таку інформацію між структурами міськради та, наприклад, відмовити учаснику в підписанні договору? Повідомити в поліцію про підробку? Думаємо, не більше робочого дня, але у інспекції та Руслана Мороза своя швидкість.

Може, інспекція з благоустрою була взагалі не в курсі всієї історії, пов’язаної з цим об’єктом? Але теж ні! Управління державного архітектурно-будівельного контролю, яке виявило цілу низку порушень ще на етапі будівництва, відразу звернулося в усі профільні інстанції: Інспекцію з благоустрою – щодо порушень того самого благоустрою (http://bit.do/fALrB), в управління по роботі з активами – щодо перевірки факту відведення або оренди землі під незаконне будівництво. І в поліцію – для встановлення осіб, які ведуть будівництво (http://bit.do/ fALKM).

Управління по роботі з активами вказало на те, що ніяких документів з правовими підставами на будівництво на цій ділянці у них в базі немає (http://bit.do/fALur). А ось інспекція відповіла, що ніяких порушень благоустрою вони не виявили (http://bit.do/fALxy). Хоча їх бачили тисячі городян, які проїжджали по Набережній. І через деякий час інспекція закупила паливо у ТОВ “Скайторг”, в тому числі – і на цій заправці.

Можливо, отримавши більше 200 тисяч грн від міськради, ТОВ “Скайторг” надихнулося і почало ланцюжок фіктивних реєстрацій нового об’єкта 🙁 І допомагали їм у цьому все той же Юрій Гладков, реєстратор з комунального підприємства “Юридична реєстрація нерухомості та бізнесу” (пов’язаного з Віталієм Мархасіним), яке вже зазначалося в нашій публікації про рейдерське захоплення майна на 150 мільйонів гривень в ЖК “Кіровський” (детально про схему тут – http://bit.ly/2Hycn2H), і при реєстрації дивної нерухомості родичів прокурора Цховребова (http : //bit.ly/38Pf6 Qd).

Юрособа, яка на момент підготовки публікації значилася власником землі і АЗС – ТОВ “Укркарьер” – має спільного засновника Едуарда Камелька з ТОВ “Скайторг”, оператором АЗС.

Але судячи з того, що вдалося відновити за матеріалами судового реєстру (http://bit.ly/2x1Xpja), схема складалась як мінімум з наступних етапів:

Крок 1: Співробітники Геокадастру створюють ділянку землі, яка за формою і площею повністю збігається з ділянкою, яка необхідна для заправки. Але розташована вона в абсолютно іншому місці (на виїзді з міста, район вулиці Передова http://bit.do/fALQS http://bit.do/kadastr)

Крок 2: Реєстратор з комунального підприємства “Юридична реєстрація нерухомості та бізнесу” Юрій Гладков реєструє право власності на цю ділянку за таким собі Степаном Наговіциним. Реєструє за підробленим рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 18.06.1998.

Крок 3: Співробітники Геокадастру “переміщують” ділянку з лівого берега на місце будівництва АЗС (http://bit.do/fAMhr, http://bit.do/fAMjX). Потім вони будуть говорити, що не в курсі.

Крок 4: 01.10.2019 Наговіцин перепродає ділянку такому собі Валерію Головньову.

Крок 5: 04.10.2019 Головньов вносить ділянку в статутний капітал ТОВ “Інград нерухомість”

Крок 6: 07.10.2019 ТОВ “Інград нерухомість” перепродає ділянку пов’язаному через того ж Едуарда Камелька ТОВ “Укркарьер”.

Крок 7: ТОВ “Укркарьер” здає ділянку пов’язаному через того ж Едуарда Камелька ТОВ “Скайторг”, яке вже й оперує заправкою.

Під час пошуку в судовому реєстрі рішень, пов’язаних з даним об’єктом, ми знайшли низку рішень, в яких міська рада намагалася накласти арешт на даний об’єкт нерухомості. Помічаєте різницю підходів? Не приїхати і силою демонтувати, побивши при цьому власників, як це було під час демонтажу на вулиці Бердянській (http://bit.ly/39UN7jt), а вплутатися в складний, довгий і поки невдалий процес арешту майна! І окреме питання – щодо можливостей співробітників кадастру: це ж один із прикладів, а скільки ще таких же, але непомічених махінацій?

Отже, що ми бачимо? Повна бездіяльність міської влади в плані перешкоджання нелегальному будівництву та подальшій роботі, довге мовчання Бориса Філатова щодо цієї ситуації. І якщо щодо дій співробітника Геокадастру (цікаво, Олег Вишневський, глава регіонального управління Геокадастру, відсторонив співробітника або він продовжує малювати ділянки для віджиму?) і реєстраторів відкриті кримінальні провадження, то Руслан Мороз і його підлеглі, які не помічають порушень, залишаються в тіні. А коли ж масштаби подібних махінацій “чорних реєстраторів” стали відомі всьому місту, Борис Філатов раптом почав говорити про те, що подібним чином у міста вкрали більше 13 гектарів землі (http://bit.ly/3b6jg7S). Але чомусь вирішив промовчати, що на прикладі цього об’єкта міські структури вже кілька років в курсі ситуації і фактично не діють. Ані “Муніципальна варта”, яка за задумом міської ради і повинна охороняти комунальне майно і часто робить це в дуже радикальній формі (регулярні бійки з власниками кіосків або силовий супровід захоплення човнової станції, що знаходиться, до речі, в 50 метрах від цієї заправки), ані Інспекція з благоустрою – жодного бетонного блока на в’їзді, не кажучи вже про демонтаж об’єкта. Як і вирішив промовчати про те, що глава управління активів міської ради, Дмитро Мовшин, до приходу до міської ради в 2017 році був головою того самого управління Геокадастру в Дніпропетровській області.

Саме така дволикість в підходах міської влади при роботі навіть з одним і тим самим порушником правил благоустрою і просто загарбником міської землі дозволяє нам припустити, що “акт залякування” з демонстративним силовим демонтажем заправки на вулиці Робочій був банальним примусом до перенаправлення корупційних потоків від незаконних заправних станцій в місті. Але перевірку цих фактів залишимо для співробітників правоохоронних органів.

P.S. Зібрані матеріали і факти бездіяльності міських структур ми передамо в правоохоронні органи протягом тижня.

***

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження” в рамках проекту “Боротьба з корупцією в Дніпрі”. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду “Відродження”.

ПОДІЛИТИСЯ